x

Nieuwsbrief februari 2010


Geachte mevrouw/heer hierbij ontvangt u de nieuwsbrief van VOS  (index...) Interim met diverse onderzoeksberichten. Met vriendelijke groet, Martin Vos.

Beroemde 80/20 theorie is bij sommige productcategorieën eerder 4/96  (index...)
De beroemde theorie die stelt dat gemiddeld 20% van de klanten van welk bedrijf ook goed is voor 80% van de omzet, blijkt niet altijd op te gaan. In de meeste categorieën consumentenproducten is het eerder 4% van de klanten die 96% van de omzet voor hun rekening nemen. Dit betekent het einde van het 80/20 Pareto Principe, genoemd naar de bedenker, de Italiaanse wiskundige Pareto. De nieuwe maatstaf van 4% is afkomstig van het Amerikaanse Catalina Marketing Corp. Deze organisatie houdt bij wie wat koopt in de supermarkt en wat in het verleden aangeschaft werd. Hieruit trekt Catalina de voor marketeers verontrustende conclusie dat slechts 4% van de mensen die merken kopen in de supermarkt, het totale aantal verkochte artikelen in die productcategorie domineren. Dit betekent niet dat er minder verkocht wordt, maar dat minder verschillende consumenten merken kopen dan verwacht. Wat met 20% van de aankopen in de 80/20 theorie nog een massamarkt leek, is dat met 4/96 duidelijk niet. 4% is een kleine, maar consequente groep kopers die aanzienlijke aantallen van specifieke merken afnemen. Nog meer verontrustend nieuws komt van Priva Technologies in Chicago. Op basis van koopgegevens van supermarkten blijkt dat van de 50.000 verkrijgbare producten, de gemiddelde consument er slechts 300 of minder koopt. De supermarkt richt zich op de massa; de consument is een individu.

Nederlandse webwinkels zijn goed te bereiken  (index...)
Steeds meer webwinkels in Nederland hebben goed bereikbare websites. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van WatchMouse naar de prestaties van de webwinkels. Voor het zesde jaar op rij worden de resultaten van WatchMouse gepresenteerd. Van de 89 onderzochte webwinkels halen 41 sites een uptime van 99,9% en hoger. 27% van deze 41 krijgt zelfs de maximale score van 100%. Voor het onderzoek werd elke vijf minuten door een controlestation van WatchMouse de homepage van de site opgehaald. De HTML-pagina (zonder plaatjes, frames en dergelijk) moest, zonder dat daarbij fouten optraden, binnen vier seconden binnen zijn. Als deze tijd niet werd gehaald, of als een fout optrad, werd via een van de andere controlestations nogmaals gecontroleerd. Als dan wederom sprake was van een fout, werd de site als `slecht bereikbaar of onbereikbaar` gekwalificeerd. Negen sites presteerden slecht. Onder deze sites zitten bekende namen als Vodafone, Mediamarkt, Bart Smit en Dell.nl. Een uptime van 99,99% en hoger is belangrijk voor sites met een hoog profiel of met een hoge omzet van de site. Een uptime van 99,9% wordt door veel bedrijven in een Service Level Agreement met IT-afdeling of met provider overeengekomen als minimum eis. Enkele sites met een uptime percentage van 100 zijn Adswinkel, Albelli, BelCompany, Blokker, Conrad, Dynabyte, eBay, Fleurop, Greetz, Happybee, Koopjeskampioen, Marktplaats, Telepoint, T-Mobile, The Phone House, V&D, Webprint en WIIHome.

Verzuimpreventie en vitaliteitbeleid zijn in opmars  (index...)
Hoewel er geen universele manier bestaat om verzuim tegen te gaan, zijn gezondheidsmanagement en verzuimpreventie onmiskenbaar in opmars. De nadruk ligt daarbij proactief op de gezonde werknemers. Dit blijkt uit een door het Nederlandse Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) georganiseerde expertmeeting van 20 professionals. Een voorbeeld is de bewustwording van vitaliteit onder medewerkers van het Waterlandziekenhuis, waarbij de medewerkers zelf hun eigen vitaliteitbeleid uitstippelen. Het ziekenhuis organiseert sport clinics om medewerkers te enthousiasmeren voor sport en beweging. Een andere pijler is het stimuleren van beweging op de werkplek; bijvoorbeeld door het verder weg zetten van de printer en koffieautomaat. Het vitaliteitbeleid bij het Waterlandziekenhuis is overigens niet vrijblijvend, maar moet op termijn het functioneringsgesprek vervangen. Het bedrijf Pon geeft echter de bedrijfsarts een centrale rol in het vitaliteitbeleid. De arts heeft een carte blanche om interventies in te zetten die medewerkers beter moeten maken. Voorts heeft Pon een programma met een zeer breed aandachtsspectrum: van behandeling van arbeidsgerelateerde aandoeningen tot coaching bij verandering van leefstijl.

Verschil man/vrouw kleiner bij interim baan  (index...)
Bij interim functies is het beloningsverschil tussen mannen en vrouwen een stuk kleiner dan bij een vaste baan. Dat is een conclusie van het onderzoek van Executives Online (EO) in onder meer Nederland, Australië en Zuid-Afrika. Voor tijdelijke opdrachten krijgen vrouwen gemiddeld 7% minder salaris dan mannen, terwijl dat bij een vaste baan gemiddeld 31% is. In Nederland verdienen mannelijke interim krachten gemiddeld 927 euro per dag, waar vrouwen 867 euro per dag verdienen. Vrouwen zijn in Nederland wel sterk ondervertegenwoordigd in top interim managementposities. Slechts 9% is vrouw, dat neemt niet weg dat 42% ervan overtuigd is dat interim management ideaal is voor vrouwen, omdat het ze in de gelegenheid stelt om arbeid en zorgtaken op elkaar af te stemmen.

Bankfiliaal blijft onmisbaar voor persoonlijk klantcontact  (index...)
Hoewel de dienstverlening in veel bankkantoren niet aan de klantverwachting voldoet, blijft het bankfiliaal een onmisbare schakel voor het persoonlijke contact tussen bank en klant. Vooral wanneer het complexe financiële producten betreft. Consumenten blijven immers huiverig voor het online aanschaffen van zulke producten. Toch behoeft het bankfiliaal significante verbeteringen om het vertrouwen van de klant daadwerkelijk terug te winnen. Uit het door Deloitte uitgevoerde onderzoek `The Future of Branches` blijkt dat de klant internet vooral in de oriëntatiefase gebruikt, maar bij complexe producten persoonlijk contact wil. Ook blijkt dat de klant graag zelf een afspraak wil maken op een tijdstip dat hem uitkomt, dat hij een goede service en een transparante dienstverlening verwacht en dat hij advies wil en niet zit te wachten op ongevraagde aanbiedingen. Banken moeten op deze uitkomsten inspelen door een soepele en eenvoudige afwikkeling van klantcontacten via alle kanalen. Ook moeten banken processen klantgerichter inrichten met een sturing op het snel en goed opvolgen van klantcontacten. De kwaliteit van het financiële advies blijkt echter nog altijd de belangrijkste succesfactor. Ten slotte moet gestuurd worden op klanttevredenheid op de langere termijn.

Werknemers zijn blij met flexibele werktijden  (index...)
Drie kwart van de Nederlanders zegt flexibel te kunnen werken, zonder gebonden te zijn aan locatie of tijd. Een kwart doet dit ook daadwerkelijk. Dit komt naar voren uit een enquête van ECP-EPN. Toch geeft maar een vijfde van de ondervraagden aan, zelf in meer of mindere mate te kunnen bepalen waar en wanneer gewerkt wordt. Terwijl 40% verwacht door flexibel te werken productiever te kunnen zijn. Bijna 60% van de respondenten vindt een werkgever aantrekkelijker als hij de mogelijkheid voor flexibel werken schept. Bijna drie kwart zegt het liefst flexibel tot 65 door te werken. De technische belemmeringen zijn daartoe ook verdwenen, dankzij internet, breedband en beveiligde bedrijfsnetwerken.

Helft jeugd spaart voor later  (index...)
Ruim 45% van de jongeren geeft binnengekomen geld direct weer uit. Zo`n 55% van de jongeren zegt te sparen. Dat doet 47% van hen vooral voor later, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Centriq. Naast sparen voor later, wordt door bijna 14% gespaard voor de vakantie. Iets meer dan 12% zet geld opzij voor de aanschaf van elektronica, 8,8% spaart voor kleding. Een kwart van de 3.721 ondervraagde jongeren zegt nergens veel geld aan uit te geven. Een bijna even grote groep zegt best te kunnen besparen op eten en drinken. Bijna 20% zegt te kunnen besparen op kleding. 11% kan minder uitgeven aan hobby, uitgaan (10,2%) en cadeaus (4,4%). Het onderzoek is deel van een campagne van het ministerie van Sociale Zaken.

Aantal zzp`ers blijft groeien  (index...)
De slechte economische omstandigheden ten spijt, zelfstandig ondernemen blijft populair. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) is gegroeid. Het aantal eenpitters is de afgelopen jaren stevig gegroeid en bedraagt nu ongeveer 1 miljoen. Een groot aantal van deze zzp`ers werkt in de bouw. De aanhoudende populariteit van zelfstandig ondernemen wordt bevestigd door The Future Group, een collectief van maatschappen van zzp`ers. Onderzoek dat is uitgevoerd door The Future Group en Ernst & Young laat zien dat vooral de vrijheid van opdrachtkeuze de doorslag geeft om een baan in loondienst op te geven voor het ondernemersbestaan als zzp`er. Maar liefst 49% besluit om die reden voor zichzelf te beginnen. Ook variatie van opdrachten (18%), projectmatig werken (14%), meer geld verdienen (10%) en verandering na ontslag (4%) spelen een rol. Deze groep zal bij een aantrekkende economie als eerste weer vertrekken. De eerste signalen zijn zichtbaar, als je de cijfers van de KvK bekijkt. Deze mensen kennen de juridische wegen en hebben vaak hun KvK-nummer niet ingeleverd en zijn dus nog steeds zzp`ers, maar dan met een arbeidsovereenkomst. Ervaring leert dat als zzp`ers eenmaal zelfstandig gewerkt te hebben, zij zelden langdurig hun carrière voortzetten als medewerker in loondienst.

Traditionele retailers presteren beter online  (index...)
De laatste studie van eDigitalResearch laat zien dat traditionele retailers webshops en postorderbedrijven overtreffen online, door gebruik te maken van meerdere verkoopkanalen en de expertise van hun klantenservice. In het onderzoek zijn 46 zeer goed presterende websites opgenomen, waarbij gebruik is gemaakt van de eMysteryShopper tool van eDigitalResearch. De websites zijn geëvalueerd op basis van het hele koopproces dat de consument doorloopt. Van de eerste indruk tot aan het winkelmandje en vanaf de aankoop tot aflevering, plus de daarbij ondersteunende communicatie. Andere webshops die ook goed presteerden zijn New Look, die voor het eerst in de top-10 verscheen, en Boots: de grootste stijger op de lijst, geklommen van plek 32 naar plek 10. Noemenswaardige prestaties waren er ook van Debenhams (van 29 naar 9) en HMV (17 naar 8). Als het echter aankomt op functionaliteit, kunnen de meeste traditionele retailers die online zijn gegaan, nog iets leren van de pure webwinkeliers. Amazon is geroemd door zijn zoekwoordsysteem à la Google, het snelle en gemakkelijke transactieproces en zijn productreviews. ASOS scoorde goed met zijn informatie, afbeeldingen en catwalkvideo’s. Beide zijn ook terug te vinden in de top-10.
Terwijl traditionele retailers altijd al het voordeel op klantenservice hebben, onttrekken zij nu ook een commercieel voordeel door in technologie en meerdere verkoopkanalen te investeren. Als ze doorgaan met het inzetten van nieuwe mediakanalen en blijven voldoen aan de traditionele verwachtingen van de klant, dan zullen traditionele retailers een goede kans maken om pure players webshops uit de markt te duwen.

Slimme mensen verdienen meer in bedrijfsleven  (index...)
Het bedrijfsleven lijkt de ideale werkgever voor mensen die een fors salaris willen verdienen. Ze moeten dan wel een hoog IQ hebben. De overheid is de beste optie voor werknemers die veel waarde hechten aan het salaris en niet over zo`n hoog IQ beschikken. Dit is naar voren gekomen uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Slimme mensen worden bij het bedrijfsleven beter betaald dan bij de overheid, aldus het onderzoek. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat in het bedrijfsleven veel gewerkt wordt met prestatiebeloning. De overheid loopt hierdoor wel eens goede mensen mis. Nederlanders protesteren meestal niet als ze vinden dat ze beter zijn dan een ander, maar toch minder verdienen dan die persoon. Op den duur vertrekken deze mensen echter wel. Het variabele salaris dat niet met intelligentie te maken heeft, is bij de overheid eveneens lager. Zo blijkt uit onderzoek van bureau De Breed & Partners dat een ICT`er bij de overheid aanzienlijk minder winstdeling en onkostenvergoeding krijgt dan in het bedrijfsleven. Het rijk is inmiddels met een imagocampagne gestart om ICT`ers te werven. Ook is er een speciale website ontwikkeld en worden beurzen en evenementen bezocht om personeel te werven.

Teams scoren beter met emotioneel intelligente leider  (index...)
Teams functioneren beter wanneer ze een manager hebben met een hoge emotionele intelligentie en een transformationele leiderschapsstijl. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente. Bij het verbeteren van afdeling- of teamprestaties wordt vaak vooral gekeken naar economische en rationele mechanismen zoals beloningsstructuren of cognitieve organisatorische vaardigheden van de teamleider. Er komt echter steeds meer bewijs voor de productieve rol van de emotionele capaciteiten van een leidinggevende, die positief samenhangt met meer doelmatigheid, een betere werksfeer, meer gemotiveerde en beter presterende werknemers. De studie toont aan dat er een positief verband bestaat tussen de emotionele intelligentie van managers en hun score op zowel transformationeel leiderschap als leiderschapseffectiviteit. Om meer emotionele intelligentie te realiseren bij leidinggevenden zijn verschillende stappen belangrijk zoals het stimuleren van emotionele intelligentie en transformationeel leiderschap. Ook is het belangrijk de positieve ervaringen van medewerkers te identificeren, te koesteren en te stimuleren en de negatieve te voorkomen. Ten slotte moeten een stimulerende werkomgeving en een open houding gecreëerd worden.

Hoger opgeleide werkende vrouw is moe  (index...)
Hoogopgeleide werkende vrouwen van boven de vijftig hebben vaker last van vermoeidheid dan andere werknemers. Bovendien ervaren de vrouwen meer geweld op de werkvloer, zoals ongewenste seksuele aandacht, intimidatie en zelfs fysiek geweld. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 47.000 Nederlandse werknemers, uitgevoerd door Universiteit Maastricht, TNO Kwaliteit van Leven, Universiteit van Tilburg en Bureau Boelens (arbeidspsychologie). Van de ondervraagden antwoordden 29 procent last te hebben van vermoeidheid. Onder hoogopgeleide vrouwen van alle leeftijden is 35 procent vermoeid door het werk en van de hoogopgeleide vrouwen boven de vijftig gaf 40 procent aan, last te hebben van moeheid. Dat de oudere hoger opgeleide werkende vrouw vaker vermoeid is dan andere groepen heeft volgens de onderzoekers te maken met slechtere gezondheid en mindere arbeidsomstandigheden. Ook werkt deze groep werknemers vaak in het onderwijs. De onderzoekers stellen dat de verschillen tussen hen en andere groepen nog veel groter zouden zijn als hoger opgeleide vrouwen evenveel zouden werken als hoger opgeleide mannen.

Nederland loopt voorop met flexibele werkcontracten  (index...)
Nederland loopt voorop als het gaat om de populariteit van flexibele arbeidsvoorwaarden. Een kwart van de werkgevers biedt werknemers de mogelijkheid te kiezen uit een divers pakket van arbeidsvoorwaarden. Daarnaast overweegt nog eens een derde van de werkgevers een dergelijk keuzepakket voor te gaan schotelen. Dat komt naar voren uit een onderzoek van adviesbureau Mercer onder 1.700 organisaties in 47 landen. Flexibele arbeidsvoorwaarden zijn het minst populair in Italië. In Nederland biedt 27% van de werkgevers tenminste enige keuze uit de geboden voorzieningen. In 14% van de gevallen is zelfs sprake van een uitgebreid pakket.

Ontslagen werknemer vormt bedrijfsrisico  (index...)
Ontslagen werknemers vormen een bedrijfsrisico voor ondernemingen. Dat blijkt uit het twaalfde ICT-veiligheidsonderzoek van adviesbureau Ernst & Young (EY) onder bijna 1.900 bedrijven en organisaties. Het onderzoek is wereldwijd uitgevoerd. Het bedrijfsrisico schuilt vooral in het lekken van bedrijfsgeheimen. Dit blijkt onder meer uit recente incidenten met het verlies van usb-sticks vol justitiële dossiers of Defensie-details. ICT-expert van EY wijt het probleem onder meer aan de economische crisis. De crisis leidt tot heel nieuwe beveiligingsproblemen. Als mensen ontslagen worden, zijn ze vaak emotioneel. Dit kan leiden tot het verstrekken van bedrijfsgevoelige informatie in gewone informele gesprekken. Een toenemend aantal criminelen maakt hier bewust gebruik van. Via het zogenoemde social engineering slagen deze criminelen er in kritische informatie los te krijgen bij de ontslagen medewerkers. Daarnaast zijn ontslagen medewerkers ook vaak boos op de baas. Uit wraak kunnen deze medewerkers het bedrijf schade berokkenen door bedrijfsgeheimen uit te laten lekken. Dit kan vaak omdat e-mailaccounts niet direct worden afgesloten.

Webwinkels beveiligen persoonsgegevens niet goed  (index...)
Iets kopen via internet is niet altijd veilig. Bij 88 procent van de webwinkels wordt vertrouwelijke informatie niet versleuteld voordat hij wordt verzonden, blijkt uit onderzoek. Deze gegevens zijn dus toegankelijk voor hackers. Dat blijkt uit onderzoek van Networking4all, die de veiligheid van alle winkels die met iDeal werken onderzocht. Het bureau deelt SSL-centificaten (Secure Sockets Layer) uit, waaruit blijkt dat een webshop haar gegevens beveiligt. De certificaten zijn niet verplicht, maar worden wel aanbevolen door het College Bescherming Persoonsgegevens. Twee jaar eerder voerde het bureau hetzelfde onderzoek uit. Toen bleek dat 90 procent van de webwinkels slecht beveiligd was. In 2007 hadden 5.209 van de onderzochte shops geen SSL-certificaat en 385 wel, in 2009 was dat iets beter met 11.980 tegen 1.627. Grote websites als ns.nl en die van reisorganisatie Kras blijken gegevens als naam, adres, rekeningnummer en gegevens over de aankoop onveranderd te versturen. De iDeal-betaalmethode zelf wordt wel goed beveiligd. Verder laten vooral kleine webshops steken vallen bij de beveiliging van gegevens. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn internetwinkels wel verplicht persoonlijke gegevens af te schermen. Een beschermde website is te herkennen aan een slotje dat rechts in het scherm te zien is bij een aankoop. Ook begint het adres van een veilige website met https in plaats van met http.

Een strategie kan een industrie scheppen  (index...)
De performance van een onderneming wordt niet zozeer bepaald door de omgeving, de performance of strategie kan die omgeving naar eigen hand zetten. Dit stellen de theoretici achter de Blue Ocean strategie. In de regel formuleren topmanagers een strategie aan de hand van een vast patroon. Ze analyseren de industrie en omgevingsfactoren en de zwakke en sterke kanten van hun opponenten. Vervolgens nemen ze een strategische positie in van waaruit ze hun rivalen outperformen door een concurrentievoordeel te realiseren. Kortom: structuur genereert strategie, constructionisme. Het omgekeerde komt echter ook voor (reconstructionisme): strategieën die de industrie scheppen. Bijvoorbeeld het T-model van Ford of Nintendo`s Wii. Welke benadering het beste is voor een onderneming hangt af van factoren als aantrekkelijkheid van de omgeving, het vermogen en de resources waar de onderneming een beroep op kan doen en de mate waarin de onderneming kan concurreren of innoveren. Welke strategie ook gekozen wordt, het succes hangt af van de creatie van strategische proposities die zich richten op klanten, aandeelhouders en werknemers. Waar de structuralistische strategie zich richt op lage kosten of differentiatie, daar focussen reconstructionisten op beide.

Retailers mikken op Nederland  (index...)
Nederland is de komende jaren populair bij winkelketens op zoek naar groei. Nederland staat negende in een lijst van landen waar grote internationale retailers kansen zien voor expansie. Daarmee laat ons land markten als Rusland, België en Zwitserland achter zich. Dat blijkt uit een onderzoek onder 220 grote internationale retailers van vastgoedexperts CB Richard Ellis. Daarvan ziet ongeveer een kwart kansen in Nederland. Duitsland is opmerkelijk genoeg de nummer één op de lijst. Liefst 47 procent van de retailers ziet daar de komende jaren kansen. Frankrijk (44%), Spanje (36%), Polen (34%) en Italië (33%) completeren de top vijf. De uitbreiding is vooral strategisch van aard. Retailers willen zich hiermee positioneren voor het moment dat de economieën weer verbeteren. Van de 220 ondervraagde bedrijven zeggen er liefst tweehonderd de komende jaren te gaan uitbreiden. Voor het einde van 2010 rekent ongeveer 14 procent erop meer dan veertig nieuwe winkels te hebben geopend. De grootste groep retailers denkt aan uitbreiding met tussen de één en vijf vestigingen. Bedrijven in de levensmiddelensector zijn het meest gericht op expansie, gevolgd door modeketens. Bedrijven in de luxe-sector zijn de komende periode het minst gericht op uitbreiding. De meeste retailers kiezen ervoor om eigen winkels te openen. Van de ketens die in het onderzoek een voorkeur aangeven, zegt slechts 36 procent te willen groeien via franchise. Bij de ketens die wel gaan franchisen is Oost-Europa populair.

Grote gaten in de HR-strategie van bedrijven  (index...)
Organisaties maken zich wereldwijd grote zorgen over opvolgingsplanning en performance management en over hun vermogen om medewerkers binnen te houden nu de economie weer aantrekt zo blijkt uit onderzoek van Bersin & Associates en StepStone onder 550 grote ondernemingen in 20 landen. Van de ondervraagde managers geeft 60 procent aan dat hun talentmanagement strategie niet aansluit op hun zakelijke doelstellingen. Verder ziet 61 procent gaten in de opvolging. Meer dan de helft (53 procent) zegt dat de ontwikkeling van een prestatiegedreven cultuur prioriteit heeft. Ontwikkelen van nieuwe vaardigheden is voor 50 procent prioriteit. Desondanks doen bedrijven over het algemeen te weinig om talent te behouden zo laat het rapport zien. Slechts 12 procent zegt een sterk talentplanningssysteem te hebben. Goede interne recruitmentcapaciteiten heeft een krappe 11 procent. Eenzelfde percentage geeft aan een adequaat beloningsplanningssysteem te hebben. En niet meer dan de helft stimuleert medewerkers om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen om beter aan de veranderende eisen te voldoen. Het onderzoek toont verder aan dat een regionale benadering van talent management, rekening houdend met culturele en economische verschillen, het sterkste effect op de organisatie heeft. Zo zien Franse en Duitse bedrijven het verkeerd plaatsen van de verantwoordelijkheid voor talentmanagent als oorzaak van de discrepantie tussen interne recruitment strategie en zakelijke doelen. Bedrijven uit China en Hong Kong hebben moeite met het creëren van een prestatie gedreven cultuur. In Singapore is het lastig aan de wensen van jongere medewerkers te voldoen. Amerikaanse bedrijven, van oudsher hiërarchisch op het gebied van carrière- en opvolgingszaken, geven aan dat medewerkerplanning een grote uitdaging vormt en moeten in crisistijd hun talentmanagement activiteiten herzien. Meer dan de helft van de HR-directeuren vindt dat hun organisatie geen duidelijke HR- of ontwikkelingsstrategie heeft. De noodzaak om talent wereldwijd te managen groeit. Organisaties moeten hun uitdagingen op het gebied van talent managent in kaart brengen om te zien welke aanpak wereldwijd werkt en welke elementen beter op regionale basis kunnen worden aangepakt.

Wees hard op de zaak, maar blijf zacht voor de man  (index...)
Van alle Werknemers heeft 19% het afgelopen jaar een conflict gehad met een leidinggevende. Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onder 22.000 respondenten. Dergelijke conflicten kunnen vervelende sociale en emotionele gevolgen hebben. De kosten voor een organisatie kunnen oplopen tot 50.000 euro. Zo blijkt uit onderzoek van Ecorys uit 2006 dat individuele conflicten bij de politie gemiddeld 44.000 euro kosten. Deze kosten zijn het gevolg van verloren tijd, motivatieverlies, verminderde arbeidsproductiviteit, organisatorische aanpassingen, verzuim, kosten van de interventie en begeleiding van het conflict. Daarnaast kunnen de kosten van overplaatsing of ontslag hoog uitvallen. Bij de aanpak van dergelijke conflicten wordt vaak gebruikgemaakt van de zogenaamde escalatieladder van de Oostenrijkse organisatiedeskundige Friedrich Glasl. Bij deze ladder verlopen conflicten van `verharding` in fase één tot `samen de afgrond in` in fase drie. In de derde fase moet er een externe derde, bijvoorbeeld een mediator, aan te pas komen, terwijl in fase één een interne oplossing van het conflict nog mogelijk is.

(c) 8 April 2020 Vos Interim