x

Nieuwsbrief juni 2014


Beste mevrouw/heer, hierbij ontvangt u de nieuwsbrief van VOS INTERIM. Ik wens u een zonnige zomer- en vakantieperiode toe. Met vriendelijke groet, Martin Vos.

MET COLLEGA'S NAAR SPORTWEDSTRIJDEN KIJKEN VERSTERKT TEAMGEEST  (index...)
Succesvolle teams zijn het resultaat van een goed samenspel – zowel in de sportwereld- als op de werkvloer. Acht van de tien kantoormedewerkers geven aan dat goed samenwerken de belangrijkste eigenschap is om met het team het hoogste prestatieniveau te bereiken. Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half. Lees hier verder

NEDERLANDER VINDT VAKANTIE WELVERDIEND  (index...)
Het leven is niet vol te houden zonder vakantie, vindt één op de twee Nederlanders. Een vakantie in het vooruitzicht houdt ze op de been (47 procent). Ruim één op de drie dagdroomt zelfs dagelijks over de ophanden zijnde vakantie. Is het zover, dan vindt 77 procent de vakantie welverdiend. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1100 Nederlanders in opdracht van Karvan Cévitam. Lees hier verder

STUUR WERKNEMERS OP VAKANTIE VOOR HOGERE PRODUCTIVITEIT  (index...)
Nederlandse werknemers hebben geen moeite met het opnemen van vakantiedagen. Uit een recent onderzoek, in opdracht van Expedia wereldwijd uitgevoerd, blijken Nederlanders van de 25 vakantiedagen die ze gemiddeld krijgen er 21 op te nemen. Ook met ‘disconnecten’ lijken ze weinig moeite te hebben. 56 procent van de
Nederlandse werknemers checkt tijdens hun vakantie wel eens zijn of haar werk- of voicemail. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fransen, waarvan 93 procent – het hoogste percentage binnen Europa - zijn werk tijdens vakantie maar niet kan loslaten.
66 procent van de Nederlanders voelt zich bovendien direct ontspannen op vakantie. We zijn daarmee het snelst ontspannende volk ter wereld.
Lees hier verder

MENSEN OP SLECHT GEDRAG AANSPREKEN? DAT DURVEN WE NIET  (index...)
Als Nederlandse managers iets moeilijk vindt, dan is het zijn of haar medewerkers aanspreken, blijkt uit nieuw onderzoek.
Je zou denken dat het tot het standaardrepertoire behoort van Nederlandse managers, maar medewerkers aanspreken op slecht gedrag gebeurt in de praktijk maar bitter weinig. Dit blijkt uit onderzoek van Be7 en Kien Onderzoek, waarin ruim 500 ervaren managers is gevraagd hoe zij omgaan met niet constructief gedrag op de werkvloer. Managers zijn onvoldoende in staat slecht gedrag bij te sturen of ze doen het te weinig en dat kost organisaties handen vol geld, zegt de onderzoeker. Lees hier verder

WERKGEVER DIE ZICHZELF VERKOOPT, NEEMT VERKEERDE KANDIDAAT AAN  (index...)
Werkgevers die tijdens sollicitatiegesprekken vooral veel tijd steken in het motiveren van kandidaten om bij hen aan de slag te gaan, kiezen uiteindelijk voor de minst succesvolle kandidaten. Dat blijkt uit het onderzoek "Do interviewers sell themselves short? The effects of selling orientation on interviewers judgments" van een onderzoeker aan de Georgia Institute of Technology en een onderzoeker aan de London Business School.
De conclusie laat aan duidelijkheid weinig te wensen over, hoe meer recruiters het sollicitatiegesprek als verkoopkanaal gebruiken, hoe moeilijker het voor hen wordt om het succes van kandidaten als nieuwkomer accuraat te voorspellen.
De conclusies zijn tegenstrijdig met eerder onderzoek, waarin werd gesteld dat kandidaten het fijn vinden om 'een verkooppraatje' te horen en de recruiters denken dat ze juist dan effectief zijn en kandidaten overtuigen. Lees hier verder

BEDRIJVEN VERSPILLEN ONNODIG VEEL TIJD  (index...)
Veel bedrijven hebben uitgebreide procedures voor het beheer van hun kapitaal, terwijl tijd vaak niet goed wordt beheerd. Feit is dat de meeste bedrijven geen inzicht hebben over hoe hun leiders en medewerkers de collectieve tijd precies besteden. Wel blijkt dat tijd vaak wordt verspild, bijvoorbeeld door onnodig lange vergaderingen en het versturen van nodeloze e-mails. Uit onderzoek van Bain & Company blijkt ook dat de hoeveelheid e-mail contact sterk is toegenomen, werknemers naar meer afspraken gaan en dat vergaderingen niet altijd even effectief zijn. Lees hier verder

OUDERE WERKNEMER GEEN OPLEIDING GEVOLGD AFGELOPEN JAAR  (index...)
Van de werknemers van 55 jaar of ouders, heeft 71% afgelopen twaalf maanden geen opleiding gevolgd. Diegene die wel een opleiding hebben gedaan, zijn in vergelijking met andere leeftijdsgroepen erg te spreken over de bijdrage die deze investering heeft opgeleverd aan de verbetering van hun prestaties. 88% zegt zelfs dat de genoten opleiding zorgt voor beter functioneren. Van de medewerkers van 25 tot 34 jaar, heeft ongeveer de helft een opleiding gevolgd afgelopen jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Raet en Totta Research onder ruim 1.000 werknemers. Lees hier verder

IS EEN ONBEKENDE BETROUWBAAR? 20 SECONDEN VOLSTAAN OM DAT TE WETEN  (index...)
Het is mogelijk om binnen 20 seconden te bepalen of een onbekende betrouwbaar is. Onderzoek aan de University of California in Berkeley toont aan dat er niet meer tijd nodig is om te zien of iemand genetische aanleg heeft voor medeleven en vriendelijkheid. Na onderzoek bleek dat van de tien mensen, die als meest sociaal werden aangemerkt, bleken zes een genetische aanleg te hebben voor empathie. Van de tien als minst betrouwbaar bestempelde personen, hadden er negen weinig aanleg voor empathie. Lees hier verder

DE 10 GROOTSTE FOUTEN BIJ GEDRAGSVERANDERING  (index...)
Een groep wetenschappers van de Stanford University (Californië) bestudeerde gedragsverandering en haar hindernissen.
Uiteindelijk werden ze het eens over de 10 grootste fouten die we maken wanneer we ons of andermans gedrag trachten te veranderen. Lees hier verder

BEDRIJVEN MET GELUKKIGE WERKNEMERS DOEN HET BETER  (index...)
Een bedrijf waar de werknemers gelukkig zijn, doet het beter dan andere organisaties. Als een manager weet te motiveren, je alles om je heen vergeet tijdens het werk en de omgang met collega's goed is, is de kans groot dat je gelukkig bent op je werk. Iedereen wil graag bij een dergelijk bedrijf werken. Voor deze bedrijven is het ook eenvoudiger om goede werknemers aan te trekken en te behouden.
Het Instituut voor Positieve Psychologie (IvPP) heeft de “geluksmeter” ontwikkeld. Bij 15 organisaties is tot nu toe het geluk van medewerkers gemeten, waaronder Heras Hekwerk en PwC. Gemiddeld scoren de bedrijven een 7,5. Dat is niet slecht, maar een bedrijf moet streven naar een 9, aldus de medeoprichter van het IvPP. Het instituut adviseert bedrijven bij het nog gelukkiger maken van werknemers. Dat kan vrij praktisch, zoals eerst complimenten geven voor je kritiek uit, of foto's aan de wand hangen van klanten, zodat je weet voor wie je het doet.
De commercie heeft de weg naar het geluk ook gevonden.

(c) 23 februari 2020 Vos Interim