x

Nieuwsbrief juli 2014


Beste mevrouw/heer, hierbij ontvangt u de nieuwsbrief van VOS INTERIM. Ik wens u een zonnige zomer- en vakantieperiode toe. Met vriendelijke groet, Martin Vos.

Meerderheid Nederlanders bereikbaar voor werk tijdens vakantie  (index...)
De tijd van onbezorgd op vakantie gaan en even ontsnappen aan het hectische leven is voorbij. Uit onderzoek van Jobbird.com is gebleken dat de meerderheid van de Nederlanders tijdens de vakantie bereikbaar blijft voor de werkgever. Voor steeds meer Nederlanders is Wi-Fi een voorwaarde voor het uitzoeken van een vakantie. Lees hier verder

Al zuipend naar de top  (index...)
Mannen en vrouwen die regelmatig enorme hoeveelheden alcohol tot zich nemen (het zogenaamde binge drinking of 'comazuipen') bekleden een hogere status binnen hun sociale omgeving. Dat blijkt uit de studie Drinking to Reach the Top, die in het vakblad Addictive Behaviors is gepubliceerd. De studie ondersteunt dus de stelling door de successerie Mad Men onsterfelijk gemaakt, dat alcohol het geheime wapen is van de succes manager en overachiever. Jonge mensen gaan comazuipen om een status te veroveren binnen hun sociale omgeving, zegt de onderzoeker, die 357 jonge volwassenen volgde en hen drie vragenlijsten voorlegde. Lees hier verder

Gelukkige werknemers zijn veel productiever  (index...)
Gelukkige werknemers zijn 12% productiever dan werknemers die minder goed in hun vel zitten, toont onderzoek van de universiteit van Warwick aan. 'Bedrijven als Google hebben uitgebreid geïnvesteerd in de ondersteuning van hun medewerkers en als resultaat is hun arbeidstevredenheid met liefst 37% gestegen', aldus de onderzoeker. Een andere conclusie van het onderzoek is dat het gelukkig maken van werknemers zich terugverdient. Lees hier verder

Harder werken maakt medewerker egoïstisch  (index...)
De collegialiteit op de Nederlandse werkvloer neemt af. Door de toenemende werkdruk en de angst om bij een volgende reorganisatie boventallig verklaard te worden, gedragen veel werknemers zich steeds egoïstischer. 78 procent van de respondenten vorig jaar en 70 procent van de respondenten dit jaar geven aan dat ze teamplayers zijn, een daling van acht procent. Ook zijn Nederlanders minder dan voorheen gemotiveerd om hun eigen manier van werken onder de loep te nemen en eventueel verbeteringen door te voeren. Dit komt naar voren uit het jaarlijks onderzoek dat DAS samen met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.300 respondenten heeft gedaan naar de werkbeleving van Nederlanders. Lees hier verder

Nederlandse werknemer houdt zich vast aan standaard werktijd en -plek  (index...)
Ondanks de mogelijkheden die het Nederlandse bedrijfsleven biedt om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken, doen medewerkers voornamelijk wat zij jaren geleden ook al deden. Het grootste deel van de tijd brengen zij door op kantoor binnen de reguliere kantoortijden. Op kantoor wordt ruim 40 procent van de tijd zelfs (nog) gebruikgemaakt van een vaste werkplek. Gemiddeld werken medewerkers een dag per week thuis. Dit blijkt uit onderzoek van Profile Dynamics in samenwerking met TNO onder 1.691 medewerkers naar de relatie tussen persoonlijke drijfveren en “Het Nieuwe Werken”. Lees hier verder

Secretaresse: van werken vóór naar werken mét de manager  (index...)
Er zijn twee duidelijke ontwikkelingen gaande in het secretaresse vak. Het vak verbreedt zich en ten tweede verdiept het vak zich met name voor vakvrouwen met een functie op hbo-niveau. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het tweejaarlijkse ECABO onderzoek dat samen met opleidingsinstituut Schoevers werd verricht in 2013 onder bijna 3.000 secretaresses. Managementassistenten zien deze ontwikkeling zelf ook, want 84 procent van hen geeft aan een opleiding- of loopbaanwens te hebben. Het takenpakket van de secretaresse omvat uiteraard nog altijd de traditionele secretariële taken, maar ook steeds meer taken op het gebied van onder meer personeelsbeleid, marketing en communicatie, ICT en financiën. Lees hier verder

Challengers presteren het best en werken het beste samen  (index...)
Bedrijven die vernieuwend zijn en daarbij een ambitieuze groeidoelstellingen hebben, zogenaamde ‘challengers’, presteren beter en werken het beste samen met andere bedrijven. Ze zijn de topbedrijven onder de top sectorbedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Panteia onder bijna tweeduizend Nederlandse top sectorbedrijven. Van deze groep bedrijven valt ruim elf procent binnen de categorie challengers. Uit de studie blijkt dat challengers relatief het best presteren qua export- en omzetontwikkeling. Lees hier verder

Businessmodel (top)ondernemingen massaal op de schop  (index...)
Ongeveer vier op de vijf (82 procent) Nederlandse topondernemers verwacht het bestaande businessmodel van de organisatie te moeten aanpassen om de (innovatie)ambities waar te kunnen maken. Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek Mindset van de Business Leader van de Baak en Business Leaders.
Voor de ondervraagde ondernemers heeft het vergroten van het innovatief vermogen van hun bedrijf topprioriteit in 2014. Daarbij ligt de grootste uitdaging in het ontwikkelen van de juiste competenties bij medewerkers en het versterken van de samenwerking tussen mensen van verschillende afdelingen en units.
Het onderzoek laat verschuivingen zien in de managementagenda van business leaders. Lees hier verder

Klant stapt op bij onzorgvuldige behandeling gegevens  (index...)
Een groot deel van de Nederlanders laat het er niet bij zitten als bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Misstanden worden besproken met familie, vrienden of kennissen, men vraagt opheldering aan het bedrijf of loopt weg als klant. Dit blijkt uit 'Zorgen om persoonsgegevens?' een door Ruigrok|Netpanel uitgevoerd online kwantitatief onderzoek naar de houding van Nederlanders ten aanzien van de omgang met persoonsgegevens door het bedrijfsleven en andere organisaties. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ZyLAB. Lees hier verder

(c) 3 April 2020 Vos Interim